Viipurin Nopea Oy (Pikatoimisto Nopea)
Perustettu:
1920.
Perustaja:
Oskari Rikkilä.
Toiminta Viipurissa:
Viipurin Voimailijoiden voimahahmo liikemies Oskari Rikkilä perusti vuonna 1920 Pikatoimisto Nopea -kuljetusliikkeen, jonka yhtenä tarkoituksena oli Voimailijoiden poikien työllistäminen. Liike tuli myöhemmin tunnetuksi Viipurin Nopea Oy:nä.
Panimomestarin poika Oskari Rikkilä oli valmistunut veturinkuljettajaksi. Viipurissa sijaitsi tärkeä vientisatama, Uuras. Sataman ja rautateiden tavaraterminaaleihin tuli paljon tavaraa tukkuliikkeille, jotka piti saada kuljetetuksi kauppaliikkeille ja eri puolelle Suomea. Tavarankuljetuksesta Rikkilä havaitsi markkinaidean.
Pikatoimisto Nopea aloitti toimintansa vuonna 1920. Tavaran kuljetus alkoi kolmella lainahevosella. Hevosien määrä kasvoi nopeasti. Ensimmäinen kuorma-auto hankittiin 1922. Yhtiö kuljetti rahtia pitkillä linjoilla.
Yhtiö aloitti myös autokaupan, kun Viipurin Laatuauto sai alkunsa 1934.
Pikatoimisto Nopea Oy:n lastaus ja purkaus tapahtui Viipurin Linnoituksen kaupunginosassa: https://virtuaaliviipuri.fi/fi/block/71.
Yhtiön hevoset olivat Brahenkadulla. Siellä oli myös yhtiön konttori: https://virtuaaliviipuri.fi/fi/block/73/plot/3.
Yhtiöllä oli ennen talvisotaa kaikkiaan 70 autoa ja 150 työntekijää. Auto- ja huolintaliikkeiden työntekijämäärä kohosi 500:taan.
Uusi toimintapaikka:
Helsinki.
Siirto:
Talvisodan aikana valtio osti suuren osan autoista kuljetuskäyttöön.
Pikatoimisto Nopean konttori siirrettiin Hartolaan (Karjala 3.1.1940).
Sodan jälkeen yhtiöllä oli käytössä 40 autoa.
Harjoitti jakeluliikennettä pääkaupunkiseudulla.
Viipurin Nopea Oy siirtyi Transuotilan (VR:n Transpoint v. 1990) hallintaan vuonna 1992.
Oskari Rikkilä sai talousneuvoksen arvonimen 1940.
Toiminnan päättyminen:
2005 (1990).
Lähteet:
Karjala 21.8.2008, no: 34, Pertti Jurvanen, Viipurin Pikatoimisto Nopea toimi ja kasvoi lännen malliin: kolmella hevosella se alkoi.
Suomen Urheilutietäjät ry, Oskari Frimanin värikäs elämä, Julkaistu joululehdessä 2013: https://sut.azurewebsites.net/joulu2013/friman.html.
FT Tuomas Möttönen
Julkaistu 26.9.2023.