Vakuutusosakeyhtiö Karjala

Perustettu:
1921.

Perustaja:
K. O. Ifström.

Toiminta Viipurissa:
K. O. Ifström perusti liikkeen muutaman tunnetun viipurilaisen kanssa v. 1921. Hän oli perustamassa v. 1924 Tapaturmavakuutusyhtiö Ilmarista. Hän toimi molempien yhtiöiden johtajana vuoteen 1926, jolloin siirtyi Turkuun Vakuutusyhtiö Sammon palvelukseen.

Palovakuutusyhtiöiden määrä kasvoi 1900-luvun alussa taloudellisessa noususuhdanteessa. Alalle tuli uusia yrittäjiä. Sampo aloitti toimintansa 1910, Palovakuutus-Osakeyhtiö Imatra Helsingissä v. 1911 ja Pohjola 1919. Vakuutettujen määrä kasvoi valtavasti sotien välisenä aikana.

Vakuutusosakeyhtiö Karjala myönsi palo- sekä auto- ja kuljetusvakuutuksia. Sillä oli tytäryhtiö Tapaturmavakuutusosakeyhtiö Ilmarinen, joka perustettiin v. 1925.  Toimitusjohtajana aloitti K. O. Ifström, joka toimi myös Ilmarisen johtajana.

Lauri Haaksi toimi vuodesta 1926 lähtien Karjalan ja Sammon toimitusjohtajana. Hän oli useiden vakuutusalan liittojen ja yhdistysten valtuuskunnassa.

Vakuutusyhtiö Karjala sijaitsi Torkkelinkadulla. Samassa talossa toimivat Tapaturmavakuutusyhtiö Ilmarinen ja Suomen Maatalous Osake-Pankki.

Torkkelinkatu 18 rakennuksesta voi löytää lisää tietoa VirtuaaliViipuri-sivustolta osoitteesta: https://virtuaaliviipuri.fi/fi/block/66/plot/16.

Vakuutusyhtiö Karjala julisti piirustuskilpailun uudesta pääkonttori- ja asuinrakennuksesta vuonna 1938. Yhtiö oli ostanut kolmiomaisen tontin Viipurin keskustasta, Kannaksenkadun varrelta. Kilpailun voitti arkkitehti Olli Pöyry, joka sai tehtäväkseen suunnitella yhtiön pääkonttorirakennuksen. Rakennustöihin päästiin heti alkuvuodesta 1939. Kuvassa ratikka Kannaksenkadulla suuntana Punaisenlähteentori.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Uudisrakennuksen kuutiotilavuudeksi tuli 16 600 ja maanpäälliseen tasoon tuli runsaasti myymälätilaa ja toiseen kerrokseen konttoritilaa yli 240 neliömetriä.

Vakuutusyhtiö Karjala ja tapaturmavakuutusyhtiö Ilmarinen varasivat tarpeelliset konttoritilat. Rakennus oli suunniteltu kymmenen kerroksiseksi.

Vakuutusyhtiö Karjala ja tapaturmavakuutusyhtiö Ilmarinen varasivat tarpeelliset konttoritilat. Rakennus oli suunniteltu 10-kerroksiseksi ja olisi valmistuttuaan ollut Viipurin korkein rakennus. Rakennustyöt alkoivat huhtikuussa 1939. Rakennus saatiin harjakorkeuteen lokakuun alussa, mutta rakennustyöt keskeytyivät marraskuussa 1939.

Vakuutusyhtiö Karjalan pääkonttorin rakennustyömaasta löytyy mallinnuskuvia VirtuaaliViipurin sivustolta: https://www.virtuaaliviipuri.fi/fi/block/61/plot/54.

Uusi toimipaikka:
Helsinki.

Siirto:
Vakuutusosakeyhtiö Karjala jatkoi toimintaansa Helsingissä.

Vakuutusosakeyhtiö Karjalan ja Ilmarisen yhteisen uuden pääkonttori rakennustöitä jatkettiin jatkosodan aikana ja se valmistui vuonna 1943.

Vakuutusyhtiö Karjala ja Tapaturmavakuutusyhtiö Ilmarinen yhdistyivät v. 1947 Palovakuutusyhtiö Imatraan, jolloin sai alkunsa Pohjolan omistama Vakuutusyhtiö Imatra-Karjala.

Imatra-Karjala nimen oli tarkoitus houkutella siirtokarjalaisia asiakkaita. Vuonna 1954 Imatra-Karjala liitettiin emoyhtiö Pohjolaan.

Toiminnan päättyminen:
1947.

Lähteet:
Rinne, Toivo T. (1996) Suomen vakuutustoimintaa 1816-1966. Suomen vakuutusyhtiöiden keskusliitto.

Viipuri: suomalainen kaupunki, Hirn, Sven & Lankinen, Juha, Werner Söderström osakeyhtiö, 2000.

Aikamatka Viipuriin: tuokiokuvia Viipurista ennen ja nyt. 2010. Kantanen, Pekka & Mäntyniemi, Mikko. Elinkeinoyhtymä Kantanen & Mäntyniemi.

Uusi Suomi 16.6.1959.

Etelä-Saimaa 2.7.1954.

FT Tuomas Möttönen

Julkaistu 15.11.2024.