Linja-autoliikenne Onni Tuovinen

Perustettu:
1928.

Perustaja:
Onni Tuovinen.

Toiminta Viipurissa:
Tuovisen linja-autoliikkeen perustaja Onni Tuovinen syntyi pientilallisen poikana 25. helmikuuta 1896 Karjalan kannaksen Antreassa. Autoilijan uransa hän aloitti 1920-luvun alussa kuorma-autoilijana Viipurin maalaiskunnassa. Linja-autoliikenteeseen hän päätyi vuonna 1925 ensin Tammisuon Auto-osuuskunnan jäsenenä ja kolme vuotta myöhemmin itsenäisenä yrittäjänä,
kun osuuskunta varoineen ja velkoineen siirrettiin yksin Onni Tuovisen hoidettavaksi.

Linja Viipurin Kauppatori – Tammisuo oli kannattava, sillä Tammisuon alueella oli paljon teollisuutta. Siellä oli mm. Juho Hallenbergin tehtaat.

Onni Tuovisen Viipurissa liikennöimä linja Kauppatori-Tammisuo oli niin tuottoisa, että talvisodan alkaessa 30.11.1939 velattomalla Linja-autoliike Onni Tuovisella oli jo seitsemän linja-autoa. Niistä komein oli joulukuussa 1938 liikenteeseen saatu Diamond, jonka korin oli rakentanut vuotta aikaisemmin toimintansa aloittanut Viipurin Autokori Oy.

Karjala-lehti esitti uutuudesta mm. seuraavia mainintoja: ”Sen erikoisuutena ovat huokoiskumimassaiset Dunlop-istuintyynyt, jotka eivät koskaan kuoleennu. Jokaisen istuimen äärelle sijoitetut pysäytyskellot sekä synnyttävät summeriäänen että sytyttävät merkkivalon. Sisustuksen miellyttävyyttä lisäävät loimukoivuiset välilistat ja samalla puulla somistettu kojelaudan ympärystä.”

Uusi toimipaikka:
Lahti.

Siirto:
Talvisodan ja välirauhan aikana Onni Tuovinen joutui luovuttamaan yhtä linja-autoa lukuun ottamatta kaikki omat linja-autonsa armeijan käyttöön. Tuovinen toimi Petsamon Liikenne Oy:n toimitusjohtajana Rovaniemellä. Hänen tyttärensä Hilve oli yhtiössä rahastajana. Liikkeellä oli Suomen pisin linja-autolinja välillä Rovaniemi-Petsamo-Liinahamari (531 km).

Onni Tuovinen palasi huhtikuussa 1942 vaimonsa Hiljan (s. 1894) ja tyttärensä Hilven kanssa Viipuriin. Koska Tammisuon alue oli sotatoimien seurauksena pahoin tuhoutunut, Tuovinen sai Viipurin läänin lääninhallitukselta luvan aloittaa liikenteen Kauppatorilta 3 kilometrin päässä Monrepos´n puiston tuntumassa sijaitsevalle Likolammen (Saunalahden) alueelle. Tämäkin
linja muodostui hyvin kannattavaksi, ja sitä hoidettiin kolmella häkäpöntöin varustetulla linja-autolla, joista yksi oli uutta aikaa ennakoivasti ”nokaton” eli niin sanottua buldog-mallia.

Vuoden 1944 kesäkuussa Tuovisten oli lähdettävä jälleen evakkoon, kun venäläiset saivat vallatuksi Viipurin 20. 6. Tällä kerralla Tuoviset päätyivät Lahteen, missä Onni Tuovinen sai elokuun puolivälistä alkaen liikennöitäväkseen paikallisliikenteen linjat Kauppatori-Möysä ja Kauppatori-Okeroistentie sekä vuoden 1945 lopulla linjan Lahti-Orimattila. Sotavuosien jälkeen Tuovinen hankki ensimmäisen linja-autonsa, Chevroletin.

Valokuva: Onni ja Hilja Tuovisen säätiö.

Seitsemälle linja-autolle tarkoitetun tallirakennuksen Tuovinen rakennutti Lahden kaupungilta vuokraamalleen tontille nykyisen Hämeenlinnantien ja Suurmäentien rajamaille. Rakennus purettiin 1990-luvun puolivälissä.

Onni Tuovinen perusti v. 1950 kolmen muun liikennöitsijän (Väinö Eloranta, Alarik Lehtimäki ja Väinö Peltonen) kanssa kaupunkiliikenneyrityksen nimeltä Lahden Liikenne Oy. Yhtiö sai haltuunsa perustajajäsentensä paikallislinjat. Osakkaat jatkoivat kuitenkin liikennöintiä Lahden ulkopuolelle suuntautuneille lähilinjoillaan.

 

Onni Tuovinen kuoli 54-vuotiaana huhtikuussa 1954. Yhtiön toimitusjohtajaksi nousi vävy Arvo Säiläkari.

Onni Tuovisen linja-autoyrityksen nimi muuttui marraskuussa perheyhtiöksi nimeltä Tuovisen Liikenne Oy. Yhtiö myytiin vuonna 1979 Lahden Liikenne Oy:lle, joka säilytti yhtiön erillisenä yhtiönä vuoteen 1995 asti.

Onni ja Hilja Tuovisen tyttären Hilve Eva Säiläkarin s. Tuovisen (k. Lahdessa 9.9.2001) testamenttimääräyksen mukaisesti Lahteen on perustettu Onni ja Hilja Tuovisen säätiö, joka merkittiin säätiörekisteriin 2002.

Toiminnan päättyminen:
1979.

Lähteet:
Ilmo Hakala-Rahko, Onni ja Hilja Tuovisen säätiö. 2003.
Tuovisen Liikenne Oy:n historia, https://tuovisensaatio.fi/?page_id=126