Wiipurin Laiva Oy

Wiipurin Laiva Osakeyhtiö – Wiborgs Rederi Aktiebolag

 

Perustettu: 1891.

Lakkautettu: 1909.

1000 os. à 500 mk. Osakekirja.

Wiipurin Laiva Osakeyhtiön perustivat viipurilaiset kauppahuoneet vuonna 1891. Yhtiöstä käytettiin myös nimiä Viipurin Höyrylaiva Oy ja Viipurin Laivanvarustus Oy.

Matkustajavarustamo jatkoi Saima-yhtiön liikennettä reiteillä Kuopio–Viipuri sekä Kuopio–Lappeenranta. Yhtiön omistuksessa oli useita höyrylaivoja: Ainamo, Konkordia, Otava, Savotar ja Zachris Topelius, sekä vuosina 1908–1911 sv Kaleva (ent. Zealand).

Yhtiön viimeiset laivat, Konkordia ja Otava, myytiin maaliskuussa 1909 Kuopion-Wiipurin Laiva Oy:lle.

Wiipurin Laiva Oy päätettiin purkaa yhtiökokouksessa 28.4.1909. Jako-osuus oli noin 200 markkaa osakkeelta ja 1 KWL-osakkeelta. Viimeinen erä maksettiin 1.5.1912, kun Senaatti oli 30.1.1912 antanut lopullisen tuomion Ainamo-riidassa.

Vuonna 1918 perustettiin erillinen Wiborgs Rederi Aktiebolag, kun alkuperäisen varustamon nimi oli vapautunut sen lakkaamisilmoituksen myötä.

Wiipurin Sanomat 14.7.1897.

 

 

Uusi Savo 19.3.1896.

 

 

 

Lähteet:

Pörssitieto, Wiipurin Laiva Osakeyhtiö, https://www.porssitieto.fi/yhtiot/lisaa/wiiplaiva.shtml

Erkki Riimala. Meren, kanavan ja laivojen Viipuri. Suomen laivahistoriallinen yhdistys 1991.