Carborator Ab Oy
Carborator A.B. O.Y.
Perustettu: 17.8.1916.
Lakkautettu: 1931.

Carborator sijaitsi samalla tontilla Matti Pietinen Oy:n kanssa osoitteessa Aleksanterinkatu 5 (myöhemmin Karjalankatu ja välirauhan aikana Mannerheimintie). Näkymä Pantsarlahden bastionilta.
GK
Insinööri Ernst Pohjanpalo (Friis, 1888–1983) sai vuonna 1915 rekisteröityä kaasutinpatentin (patentti nro 6078). Tämän hyödyntämistä varten perustettu Carborator oli Matti Pietinen Oy:n tytäryhtiö.
Matti Pietisen puunjalostustehdas valmisti ja myi ovia, ikkunoita ja huonekaluja koko Karjalankannaksen alueella. Liike aloitti toimintansa vuonna 1886 Säkkijärven kirkonkylässä. Yritys siirtyi Viipuriin vuonna 1891, jossa se ryhtyi harjoittamaan huonekaluteollisuutta. Pietinen osti talon vuonna 1895 Aleksanterinkadun (myöh. Karjalankatu) varrelta. Tehdasta laajennettiin vuonna 1908 lisäämällä siihen rakennuspuuseppäosasto. 1910-luvulla tehdas toimi osoitteessa Suokatu 9, jossa sillä oli kaksikerroksinen tehdasrakennus. Tehdas oli alallaan Itä-Suomen suurin, ja sillä oli 1900-luvun alussa yli 50 työntekijää.
Ernst Pohjanpalo oli keksijä, joka teki useita moottorikeksintöjä kehittäen muun muassa Ares-matalapaineraakaöljymoottorin. Hänellä oli nimissään seitsemän patenttia.
Kuka kukin on -teoksen (1954) mukaan Pohjanpalo matkusteli opiskeluaikanaan muun muassa Ruotsissa, Englannissa ja Ranskassa. Opintomatkoja hän teki myös Belgiaan, Saksaan, Sveitsiin, Itävaltaan ja Tšekkoslovakiaan.
Pohjanpalo perusti vuonna 1919 Riihimäelle ampumatarvike- ja kivääritehtaan (myöhemmin Oy Sako Ab) ja toimi sen johtajana vuosina 1919–1922. Tämän jälkeen hän osti vuonna 1922 Helsingin Sirpalesaaressa toimineen Erkko & Markoff Oy:n moottoritehtaan. Pohjanpalon perustaman Oy Ares Ab:n oma moottoritehdas käynnistyi samana vuonna Sirpalesaaressa, jossa se toimi lähes 1950-luvulle asti. Pohjanpalo oli sen johtajana ja yhtiön johtokunnan jäsenenä vuosina 1922–1941.
Ares asensi valmistamiaan venemoottoreita muiden tehtaiden valmistamiin moottoriveneisiin, ja yhtiö valmisti myös jonkin verran moottoriveneitä itse. Pohjanpalo myi Areksen vuonna 1941.
Carborator oli konepaja, valimo ja terästehdas. Karjala-lehdessä 28.3.1915 julkaistussa mainoksessa yhtiö kauppasi 52 jalkaa pitkää moottorihinaajaa. Yhtiö harjoitti myös autokauppaa ja myi muun muassa viiloja, turpeenrepijöitä ja moottorivinssejä.

Viipurissa käytiin 19.1.1918 ns. Carboratorin taistelu. Viipurin suojeluskunnan vähäisiä aseita säilytettiin tehdasrakennuksessa. Punaiset ja bolševikit saivat siitä tiedon ja piirittivät rakennuksen. Tehtaan vartiossa olleet turvautuivat uloshyökkäykseen. Taistelussa kaatui konttoristi Jari Illukka, joka oli vapaussodan ensimmäisiä sotataisteluissa kaatuneita uhreja. Matti Pietisen poika Toivo P. vangittiin. Taistelu käynnisti vapaussodan Viipurissa. Sodan loppuvaiheessa punaiset surmasivat Matti Pietisen Viipurin vankilassa.
Emoyhtiö joutui vaikeuksiin Venäjän vallankumouksen myötä, kun Pietarin markkinat sulkeutuivat ja saatavat muuttuivat tappioiksi. Yritykselle ei myöskään löytynyt luontevaa jatkajaa.
Carboratorin uusiksi omistajiksi tulivat Matti Pietisen vanhin poika Arvo Pietinen (1886–1932), Emissiooniyhtiö sekä Erik von Frenckell, kukin kolmasosan osuudella. Yhtiöllä oli 300 osaketta à 500 markkaa.
Omistajista pörssinoteeratun Emissiooniyhtiön tarina ei ollut hääppöinen: monet sen sijoituksista osoittautuivat huonoiksi, ja yhtiö lopetettiin 1920-luvulla. Konepajana, moottoritehtaana, valimona sekä rakennusurakoitsijana toiminut Carborator jätti konkurssihakemuksen vuonna 1922 ja lakkautettiin vuonna 1931. Yhtiön koneet ja laitteet myytiin huutokaupassa Käkisalmeen vuonna 1922.

Vas. Ernst Pohjanpalo (1888–1983)
Oik. Arvo Pietinen, Carboratorin omistaja
ja prokuristi. Matti Pietisen poika
Insinööri Arvo Pietisellä oli 1910-luvulla konepaja ja metallivalimo Possenkadulla. Hän toimi Oy Tolfvan Ab:n teknisenä johtajana.
Lähteet:
Pörssitieto, https://www.porssitieto.fi/osake/lisaa/carborator.shtml
Matti Pietinen: puunjalostustehdas, huonekalukauppa 1886–1911 (1911). Kustantaja tuntematon.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ernst_Pohjanpalo
Kymenlaakson Sanomat 28.1.1933 (nimimerkki Vihtorin päiväkirjamerkinnät vuodesta 1918).
Klassikko: Ares – Insinöörin patentoimat raakaöljymoottorit, https://kipparilehti.fi/klassikko-ares-insinoorin-patentoimat-raakaoljymoottorit/